De meest veerkrachtige restaurants reageerden tijdens de pandemie op drie manieren:
Natuurlijk waren de meeste restaurants die het coronavirus overleefden, ook gedwongen het grootste deel van hun personeel te ontslaan om de vaste kosten te drukken. Om je eigen bedrijf te beschermen tegen een soortgelijke inzinking, kan je gedwongen worden hetzelfde te doen - zelfs als je deze stappen in de praktijk brengt. Future-proof zijn betekent niet dat je geen moeilijke keuzes hoeft te maken. Maar het is beter dan niets.
Er was geen wereldwijde pandemie voor nodig om te laten zien hoe essentieel creditcards waren geworden in het leven van klanten - dat wisten we al - maar het onthulde wel de keiharde beperkingen van bedrijven die alleen met cash geld werken. Om jouw restaurant tot een succes te maken, moeten contantloze transacties deel uitmaken van je kassaproces.
Je kan (en moet!) nog steeds papieren facturen accepteren voor betaling, en mobiele betaalopties zoals Apple Pay en Samsung Pay zijn niet essentieel. Maar je moet wel bankkaarten kunnen gebruiken. Het is hygiënischer dan contant geld, het stimuleert grotere bestellingen, en het belangrijkste, het is wat klanten willen.
Lees hier 3 manieren waarop restaurants zich zullen aanpassen aan een post-COVID-wereld
Restaurants zijn fundamenteel in real live bedrijven. Maar de pandemie heeft ons getoond dat ze het zich niet meer kunnen veroorloven om uitsluitend IRL zaken te zijn - tenminste niet als ze stabiel willen zijn in onze post-pandemische toekomst. Het is niet langer haalbaar om een Facebookpagina met foto's en openingsuren in elkaar te flansen, je zaak op Google te claimen en het dan voor gezien te houden. Restaurants met een sterke online aanwezigheid hebben een voorsprong op de rest van de groep wanneer een crisis het onmogelijk maakt om inkomsten te genereren via de verkoop in het restaurant zelf.
Of je nu jouw restaurant heropent of een nieuw concept lanceert, nu is het moment om te investeren in een robuuste digitale footprint. Wacht niet tot de COVID-20 (of een orkaan, of wat dan ook) op je afkomt.
Met robuust bedoelen we:
Restaurants in het hele land schakelden snel over op bezorg- en afhaalmodellen om het hoofd boven water te houden toen de coronavirus het land overspoelde. Het was een bewijs van de flexibiliteit, creativiteit en besluitvaardigheid die deze sector elke dag vraagt. Maar: er is geen reden om te wachten op de volgende natuurramp om jouw to-go game op te zetten.
Als je wil dat jouw restaurant slaagt in onzekere tijden, bouw dan vanaf het prille begin een vorm van takeout in het businessmodel in. Enkele overwegingen om rekening mee te houden:
Sommige van de meest veerkrachtige restauranthouders overleefden de pandemie deels door geïmproviseerde "maaltijdpakketten" te maken of door hun winkel als geïmproviseerde kruidenierswinkel te gebruiken. In toekomstige gevallen waarin de toegang tot voedsel onder druk staat en/of potentiële klanten binnen blijven, zijn dit allebei goede hulpmiddelen om in uw arsenaal te hebben om tijdelijke cashflow te creëren.
Andere voordelen zijn:
De meeste restaurantuitbaters begrijpen de waarde van cadeaubonnen. De online verkoop ervan gaf veel uitbaters het broodnodige geld om de pandemie door te komen. Maar voor elk restaurant dat overleefde, gingen er tientallen failliet. Omdat ze wisten dat dit kon gebeuren, kozen veel meelevende, maar krap bij kas zittende klanten, ervoor om in plaats daarvan merchandise te kopen. Cadeaubonnen worden immers waardeloos als de uitgevers ervan failliet gaan, maar een hoodie of baseballpet overleeft.
Als je geen merchandise hebt, mis je passieve inkomsten tijdens andere periodes, en zet je jezelf in de vergeethoek.
Richt je op producten die je marge kunnen maximaliseren en die passen bij je merk en in het leven van je klanten:
Tijdens de pandemie werden de toeleveringsketens verstoord en raakten de voorkeuren van de klanten in de war. Restaurateurs die normaal gesproken een duidelijke focus hebben op hoe en hoeveel ze moeten inkopen, en wat hun klanten willen, moesten zich herpakken. In deze chaos hebben sommige uitbaters succes geboekt door gebruik te maken van artificiële intelligentie om hen te helpen beslissen wat ze in voorraad moeten nemen, wat ze moeten aanbieden, en wanneer de vraag zal pieken en dalen.
Grote groepen en franchises gebruiken A.I. al een tijdje, maar recenter is de technologie toegankelijk voor kleinere exploitanten. Het is geen wondermiddel, maar als je een voorsprong kan krijgen en zeker kan zijn van je beslissingen in een crisis, is dat winst.
Dit artikel gaat over tactische oplossingen, en dat is waarschijnlijk (terecht) waar je hier over wil lezen. Maar een korte opmerking voordat je gaat. Tijdens de pandemie van het coronavirus zagen sommige restaurants een golf van steun uit de gemeenschap en maakten ze in allerijl bezorgmenu's, en anderen niet.
Het belangrijkste verschil tussen de restaurants die steun kregen en diegene die genegeerd werden? Hoe goed ze met hun bestaande klanten en hun gemeenschap omgingen voordat de crisis uitbrak. Een sterke klantenbinding was van vitaal belang voor restauranthouders tijdens de pandemie, en het is iets wat jouw restaurant actief zou moeten cultiveren in tijden van rust. Leg persoonlijke contacten, draag bij aan lokale evenementen, dring gastvrijheid op aan jouw personeel, wat er ook gebeurt. Op die manier zullen jouw trouwe klanten klaar staan om je een reddingslijn toe te werpen als de volgende crisis zich voordoet.